De (manuele) sortering

We krijgen vaak de vraag naar of en hoe we nu eigenlijk al die zakken sorteren die in één wagen ingezameld worden. Als het optimo project slaagt zal er een sorteerinstallatie gebouwd worden die de zakken elektronisch sorteert. Maar zover zijn we nog niet. De sortering gebeurt op dit ogenblik daarom nog met de hand. Een ploeg medewerkers van De Biehal zorgt ervoor dat de zakken mooi op kleur worden uitgesorteerd. 

Het uitsorteren van één volle vrachtwagen duurt iets meer dan een uurtje. Na elke sortering wordt de werkvloer machinaal gekuist en klaargemaakt voor de volgende vrachtwagen. Afhankelijk van de ronde worden 3 tot 5 wagens per dag gelost. 

De vrachtwagen rijdt binnen en lost zijn lading op de sorteervloer.

 

De vrachtwagenchauffeur zorgt ervoor dat de zakken in een zo dun mogelijke laag in een mooie rij uitgespreid liggen. 

De zakken worden in hopen opgestapeld naast de container waar ze later in worden verzameld. De zakken worden later met een verreiker, een soort buldozer, in de containers geladen. 

 

Restafvalzakken blijven liggen. Zij worden als laatste met een verreiker in de containers geladen.